Lluïsa Cunillé Salgado
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Badalona, 1961. Autora dramàtica. Formada als seminaris de dramatúrgia textual dirigits per Sanchis Sinisterra a la Sala Beckett, ha escrit més d'una vintena d'obres, la major part de les quals han estat editades, estrenades i premiades. Escriu tant en català com en castellà.
Nom
42 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 42
Obra Al contrari!(2013) Cunillé Salgado, LluïsaEn un despatx d'un Teatre Municipal sense pressupost i tancat temporalment, s'hi troben la Directora, que passa les nits allà, i el seu exmarit, l'Escenògraf. Arriba Ella, actual parella de l'Escenògraf i la Directora li proposa que es presenti a una audició per a tres obres d'Ibsen que vol estrenar. A continuació, la Directora es troba amb la seva germana, l'Alcaldessa, al despatx d'aquesta i comenten què diran a la roda de premsa convocada per l'endemà per explicar un greu incendi que hi ha hagut al Teatre Municipal. A fora del despatx se sent cridòria de manifestants i la Directora agafa un megàfon i explica que va ser ella qui va cremar el teatre ja que era una càrrega per a la ciutat. Tot seguit, en un banc d'uns jardins, Ella entrevista la Directora, que està en tractament psiquiàtric perquè no distingeix la realitat de la ficció. Finalment, apareix Hernik Ibsen i aconsella a la Directora que deixi el teatre. Ibsen marxa i la Directora continua asseguda al banc.Obra Uritorco(2012) Zarzoso, PacoUn matrimoni i el seu fill, quasi adolescent, estan de vacances a la terrassa d'un hotel d'una illa amb vistes a la misteriosa muntanya Uritorco. El Fill ha quedat amb uns amics al cim de la muntanya a les dotze de la nit i els pares, que no saben res dels suposats amics del seu Fill, li diuen que seria millor quedar a l'hotel. A continuació, el fill és a la mateixa terrassa, trenta anys després i amb la seva dona, amb qui tenen un fill i una filla bessons. Ell, un publicista que es dedica a fotografiar l'illa, li explica a Ella que havia estat allà molts anys enrere, quan es volia trobar amb uns extraterrestres, ja que aquell era un antic indret d'albirament d'ovnis. Per últim, al mateix lloc i amb un nou salt temporal cap endavant, l'any 2040, s'hi troben els bessons, que comenten els canvis que s'han produït a l'illa i parlen sobre una pel·lícula que el pare va rodar allà. Aquest, ja gran i separat de la mare, viu a l'hotel i s'ha perdut per l'illa, on els bessons esperen trobar-lo.Obra Estación(2004) Cunillé Salgado, LluïsaEn una estació de tren, l'Home està assegut en un banc. Arriba la Dona, amb dues maletes, i s'asseu al costat d'ell. L'Home va allà algunes tardes a passar l'estona veient com marxen i arriben els trens i els passatgers. La Dona ha anat a l'estació sense cap destí concret, disposada a començar de zero i decidir allà mateix cap a on anirà. Ella demana a l'Home que l'ajudi a triar una destinació i ell li respon que no sap què dir i que ho hauria de pensar. La Dona li diu que si necessita temps per pensar-ho, ella pot esperar a marxar l'endemà. L'Home li respon que l'endemà no podrà anar a l'estació i ella li dóna les gràcies i li diu que ja ho pensarà sola. Finalment s'acomiaden, l'Home marxa i la Dona es queda asseguda al banc.Obra Assajant Pitarra (gatada en quinze quadres i amb il·lustracions musicals en el català que ara es parla)(2007) Cunillé Salgado, LluïsaEls senyors Serraclara, Gratallops i Gateres i les senyores Mitjavila i Mariagneta són el president de la Generalitat i els caps dels grups parlamentaris catalans. En una sala del castell de Montjuïc, els cinc estan assajant textos de Serafí Pitarra i es queden tancats perquè Mariagneta ha perdut la clau. Entre fragments de l'obra de Pitarra, comenten la política catalana de diferents èpoques i, alhora, s'intercalen veus en off que fan incisos i apunts als diàlegs dels personatges amb citacions de frases cèlebres històriques. Després de passar dies tancats, comencen a fer pudor i a discutir entre ells. Serraclara proposa diverses opcions per mirar de sortir de la crisi institucional en què es troben i, finalment, Mitjavila suggereix disparar el canó que hi ha enmig de la cambra contra la porta. Els esquelets dels cinc personatges apareixen abraçats al canó del segle XIX.Obra El gos(2023) Cunillé Salgado, LluïsaUn home jove que acaba de sortir de la presó es troba un gos al mig del carrer. El gos l'estira fins a casa del seu amo, un professor d'institut jubilat que li agraeix el gest. Mentre el jove espera que un amic seu li enviï l'adreça on s'ha de dirigir, conversa amb el professor sobre el passat de tots dos. L'home li ofereix al jove de quedar-se amb el gos i aquest, com a intercanvi, decideix dibuixar l'home. Finalment, el jove fa per marxar i acorden veure's més endavant per endur-se el gos, però en el moment d'estrènyer les mans, el jove immobilitza l'home i li acosta una navalla al coll. Tot seguit, un gos es dirigeix al seu darrer amo, de qui s'ha escapat. Mentre li demana que no el busqui més, li explica la història de la seva vida des de la seva fugida. Li parla de l'empresari que el va abandonar sense esperar-s'ho, del jutge a qui acompanyava a caceres amb altres personalitats importants de l'illa, d'un coronel de l'exèrcit de terra que acabava de superar una malaltia molt greu i d'un pastor que va acabar assassinat a l'entrada de la cova on vivia. Ara, el gos viu als carrers propers al port, esperant que algú se l'endugui per sempre d'aquella illa.Obra El empleo(1992) Cunillé Salgado, LluïsaUna dona reclama a un home que li torni un favor que ella li va fer un dia. L'obra es desenvolupa mitjançant aquest insistent reclam, i per la insinuació de les intimitats d'aquests dos personatges, que viuen en una mateixa pensió, i que per la resta són perfectes desconeguts.Obra La cantant calva al McDonald's(2006) Cunillé Salgado, LluïsaEn un McDonald's de Londres, s'hi troben d'amagat la Sra. Smith, una pintora depressiva, i el Sr. Martin, un corredor de borsa alcohòlic. La Cantant Calba entra al local i explica als dos amants que està exiliada a Londres perquè a Itàlia els artistes estan perseguits. A continuació, la cantant marxa al lavabo i apareix Mary, una antiga treballadora de la casa dels Smith que ara treballa d'encarregada al McDonald's. Per últim, entra el Cap de bombers i diu a Mary que han d'evacuar el local perquè hi ha hagut un avís de bomba molt a prop. Tot i que la filla de la Sra. Smith, Peggy, confessa que ha sigut ella qui ha trucat dient que hi havia una bomba, el Cap de bombers sospita de la cantant perquè és una exiliada política. Quan la cantant surt del lavabo i abandona el local, se sent una ràfega de metralladora. Al final de tot, el Sr. Martin i la Sra. Smith demanen al Sr. McDonald, propietari de la cadena de restaurants, que patrocini una exposició de la Sra. Smith. El Sr. McDonald els ofereix la possibilitat que l'obra de la Sra. Smith decori els establiments de la cadena de tot el món.Obra Barcelona, mapa d'ombres(2003) Cunillé Salgado, LluïsaEll i Ella són un matrimoni d'avançada edat que viu en un pis de l'Eixample de Barcelona i que relloga habitacions. Una nit, parlen successivament amb els rellogats per demanar-los que deixin el pis, ja que Ell, malalt terminal, vol morir a casa. D'aquesta manera, Ell demana a la Dona, una professora de francès que fa temps que viu allà, que marxi. A continuació, Ella pregunta al Jove, un vigilant de seguretat, quin dia deixarà el pis. Acte seguit, Ell també comenta amb l'Estrangera, embarassada, el dia que aquesta ha de marxar. Durant la conversa, l'Estrangera li diu que el fill que espera és d'Ell, d'una vegada que van estar junts, el dia que l'home va saber que estava malalt. Durant la mateixa nit, Ella també conversa amb el seu germà, el Metge, i, finalment, amb Ell. Ell li explica a Ella que el fill que espera l'Estrangera és seu i Ella li confessa que el Metge en realitat no és el seu germà, sinó el seu fill, a qui va tenir amb el seu propi pare.Obra Geografia(2014) Cunillé Salgado, LluïsaElla i Ell són un matrimoni que es dedica a evadir diners a Andorra. En una carretera buida, de nit, van carregats amb dues maletes cadascú plenes de bitllets, i estan esperant que algun cotxe s'aturi i els reculli, ja que el cotxe en el qual viatjaven s'ha avariat. Ella li retreu a Ell que no s'enfronti al seu pare, un personatge poderós i influent a qui el matrimoni també fa la feina d'evadir diners perquè l'home ja és massa gran per conduir tanta estona. Ella és professora de geografia i història i, farta de la vida que porten, li diu a Ell que vol tornar a fer classes i li proposa que marxin una temporada a viure a l'estranger o que, si no, hauran de trencar una relació que considera insostenible. Ell, aprofitant un moment que la dona va a orinar enmig d'uns esbarzers, desapareix. Ella acaba pujant a un cotxe que s'atura i s'emporta dues de les maletes. Ell apareix de nou i parla per telèfon amb el seu pare, a qui dona excuses i explicacions per tot el que ha passat.Obra El jardíCunillé Salgado, LluïsaUna assistenta social de l'ajuntament es presenta a casa d'una extreballadora de parcs i jardins de la ciutat. La treballadora ha perdut la plaça de funcionària ja que ha estat dos anys absent de la feina. L'assistent social intenta esbrinar per què ha estat dos anys desapareguda i li pregunta insistentment pel jardí que té darrere de casa. Ni la pròpia jardinera treu l'entrellat d'on ha estat ni què ha fet durant aquests dos anys, ni els motius pels quals es vol divorciar del seu marit. Tanmateix, el jardí adquireix un alt valor metafòric a partir d'un monòleg en què l'aparent realisme es converteix en simbolisme de l'Europa que té molts morts per desenterrar.