Marc Artigau Queralt
Carregant...
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Barcelona, 1984. Dramaturg, poeta i novel·lista. Llicenciat en direcció escènica i dramatúrgia per l'Institut del Teatre. Més enllà de la seva tasca estrictament literària, col·labora, també, en ràdio i premsa escrita. Ha guanyat diversos premis literaris, entre els quals destaca el premi Josep Pla 2019 per la novel·la "La vigília".
Nom
14 resultats
Resultats de la cerca
Mostrant1 - 10 de 14
Obra Alba (o El Jardí de les delícies)Artigau Queralt, MarcEn un context futurista que sembla no gaire llunyà, Alba, una dona madura, ha adquirit una acompanyant, J-Alba, una androide o algoritme bioquímic que té l’objectiu de facilitar-li la vida i que ha encarregat a imatge d’ella mateixa, quan tenia 23 anys. Alba, però, pretén que J-Alba no sigui només una acompanyant, sinó la personificació dels seus records i la seva memòria i, per aquest motiu, fa que aquesta estudiï tot el seu passat. Tanmateix, la nova adquisició tecnològica de l’Alba no agrada a l’Home –la seva ex-parella de tota la vida- ja que –amant de la imperfecció i convençut que no es pot viure ancorat a un passat idealitzat- en qüestiona la seva conveniència moral. Malgrat tot, a mesura que l’Home va coneixent l’androide i es va familiaritzant amb la seva humanitat programada, va superant les reticències que tenia priori i, fins i tot, se n’acaba enamorant. Aleshores, aterrit davant dels seus propis sentiments, intenta desesperadament recuperar l’antiga relació d’amor amb l’Alba i acaba assassinant l’androide, màxim exponent, segons ell, de tots els mals de la societat. Tot plegat s'esdevé en paral·lel a una conferència de l’Alba sobre El Jardí de les delícies d’El Bosch, un quadre que sembla fer-nos una advertència clara: si fem mal ús del paradís, aquest se'ns pot girar en contra i convertir-se en un veritable infern.Obra Un mosquit petit(2013-02) Artigau Queralt, MarcEn Fidel, d'uns seixanta anys, es presenta a casa de la Raquel -excompanya de feina del seu fill Toni- un divendres al vespre, aparentment en una visita cordial per a portar-li unes postres. En Toni, que pateix una lleu disminució psíquica, ha estat acomiadat de la multinacional on treballa la Raquel, en un pla de reducció del personal, i ella sembla haver jugat un paper important en la presa d'aquesta decisió. Tanmateix, la Raquel, que espera l'Ernest -cap de Recursos Humans de l'empresa amb qui la noia té un romanç- per sopar, intenta eludir responsabilitats i treure's en Fidel de sobre, però aquest -que té més informació del que podia semblar a priori- no li ho posa fàcil. Així, la conversa va virant a poc a poc de la cordialitat a una violència evident que accentua, encara més, l'arribada d'en Toni. Tot plegat, fins que la Raquel s'acaba adonant que fer allò que dicten les normes socials no sempre és el que ens fa més feliços.Obra De com Suzanne no esperava ningú(2019) Artigau Queralt, MarcUna dona seu en un bar prenent una cervesa. Un nen entra al bar, se li acosta i seu amb ella. No han parlat mai abans, de fet la dona no sap res del nen. Però el nen l'ha vist sovint, sap que cada tarda seu a la mateixa taula. La dona no sap si el nen és real o un producte de la seva imaginació. Potser per això li confessa que cada tarda seu en aquella taula i rellegeix una vegada i una altra els textos d'un autor que ja és mort. L'autor està enterrat al cementiri del costat i, des d'on ella seu, el pot veure només alçant la mirada.Obra L'home que no feia petons(2013) Artigau Queralt, MarcEn un univers en què les paraules són letals com els petons, El noi –enamorat de La noia- té un poder misteriós: pot predir el futur si veu una persona ballant despullada. Així doncs, amb la promesa de llegir-li el futur, El noi fa ballar L’amiga i, traint-la, just quan ella ha acabat el seu ball, la mata violentament. Un cop morta, La noia usurpa la identitat de L’amiga i comença, amb El noi, una bonica història d’amor, paraules i punts suspensius que es veu estroncada just quan apareix La cosina de L’amiga, buscant-la. La cosina, però, s’assembla sospitosament a L’amiga i això és vist com un perill per El noi, que planeja matar-la després de fer-la ballar. Tanmateix, La noia, enamorada sobtadament de La cosina, impedeix que la mati i les dues proposen que sigui ell qui balli aquest cop. El noi, així, cau fulminat després del seu ball i La cosina li usurpa la identitat per començar una bonica història d’amor, paraules i punts suspensius amb La noia.Obra CaixesArtigau Queralt, MarcEn Pau i la Maria decideixen canviar de pis perquè la propietària del pis on viuen els fa la vida impossible. A partir d'un intercanvi accidental de caixes amb la Paula i en Mario -els veïns del sisè- durant el trasllat al pis nou, les vides dels quatre personatges queden íntimament lligades fins a tal punt que les seves identitats es confonen i es mesclen. D'aquesta manera, en Pau i la Maria passen els millors anys de la seva vida, teixint una relació a quatre i vivint la seva vida somiada a través de la vida d'en Mario i la Paula. Tot plegat, fins que en Mario -pilot- mor en un accident d'avió a l'aeroport de Lisboa i el somni s'estronca pels quatre.Obra Caïm i Abel(2016-04) Artigau Queralt, MarcCaïm és fill d’una família pagesa de la Catalunya interior. El seu pare, un culer acèrrim, mor de forma prematura d’un càncer de pàncrees. Set, immigrant vingut de l’Àfrica per fer de temporer, ajuda a la família a ocupar-se del camp, per tal de poder enviar diners a la seva dona Maria, que s’ha quedat a càrrec d’un fill al seu país d’origen. En un inici, Set preveu treballar per la família de Caïm només de forma temporal. Tanmateix, un incident amb Jaume el Cuca –un home del poble que es va tornar boig per les bombes- fa que aquest s’acabi incorporant a la família de forma definitiva, tot convertint-se en la parella de Marga, germana de Caïm. Amb el temps, Marga i Set marxen a Barcelona a provar de guanyar-se la vida i Caïm també abandona la llar paterna per tal de convertir-se en funcionari, concretament en vigilant de frontera. Abel, al seu torn, és un taxista que viu a un indret indefinit de l’Àfrica. El seu pare, Set, fa més de dues dècades que va marxar a Europa, abandonant-los, tant a ell com a la seva mare, amb la promesa de lluitar per oferir-los un futur millor. Tanmateix, després del suïcidi de la mare, Maria, i d’un temps prolongat sense saber res del seu pare, Abel decideix travessar l’oceà en direcció a Europa per retrobar-s'hi, acompanyat de Lilith. Allà, però, un incident a la frontera, el porta a matar Caïm, convertit en vigilant. La retrobada amb el seu pare, per tant, es veu condicionada per aquest fet atroç. Caïm i Abel no és una història bíblica, sinó la història de dues famílies, de dues generacions consecutives que encarnen la ferida existent entre Europa i la resta del món.Obra Les sense ànima(2009-11) Artigau Queralt, MarcExisteix un servei al qual poden recórrer els homes que se senten sols per tal de passar una nit amb nenes adolescents, que es prenen un medicament per tal de no assabentar-se de res. Als homes només se'ls permet dormir amb elles, mirar-les i abraçar-les, sense poder fer-hi més. A oferir aquest servei -inspirat en la novel•la "La casa de les belles adormides" de Yasunari Kawabata- s’hi presten les joves Minnie i Daisy. La primera dorm a una habitació d’hotel mentre l’Home despert se la mira i l’acarona. La segona es desperta al lavabo d’una estació de servei on coneix l’Home que espera, que menja una hamburguesa acompanyat d’una urna amb les cendres del seu pare, just la Nit de Nadal. Fascinat pel cos de Minnie, l’Home despert perd el control i està a punt d’ofegar la jove. L’Home que espera, al seu torn, també acaba fascinat per Daisy i, en conèixer de què treballa la jove, la busca per poder-hi passar una nit mentre ella dorm. Les dues històries són travessades per una tercera, la de les sense ànima, unes dones sense ombra que cada dia surten del mar i que a la nit hi tornen, per poder oblidar.Obra Nduti(2014) Artigau Queralt, MarcEn una distopia no gaire allunyada del món actual, un europeu d’uns seixanta anys viatja al cor d’Àfrica per comprar l’ombra d’una nena africana, Ntudi. La compra de l’ombra de la nena sembla l’única opció perquè la seva dona –europea, també, i terminal des que va perdre la seva- esquivi la mort. D'altra banda, amb els diners de la venda, la nena i la seva família podran prosperar. O almenys això diu Ntudi en un discurs d’agraïment a L'home que sembla après de memòria. Per facilitar la transacció i realitzar l’operació que deslligarà l’ombra del seu cos originari, una empresa regentada per un doctor i una doctora sense gaire escrúpols fa d’intermediària. Tot plegat en una regió on tots aquells a qui ja els han pres l’ombra són repudiats, marginats i, si convé, assassinats.Obra La peixera(2017) Artigau Queralt, MarcEl Professor ha reunit tots els pares i mares de la classe de 4t B. Després que l'1 d'octubre l'escola visqués moments molt tensos amb càrregues policials durant les votacions pel referèndum, a la classe hi han començat a passar coses intolerables. Un nen ha fet una redacció tractant de rates els policies que van venir des de molts indrets d'Espanya i que es van allotjar al port dins un vaixell. La peixera és buida perquè el peix Joan Carles ha aparegut mort a la taula de la Mercè, la tutora del curs. Després de la mort del peix Joan Carles, el seu substitut, el peix Felip, també ha acabat mort a la taula de la Mercè, que ha agafat la baixa per estrès. En ser preguntats per aquest fet, els alumnes del curs han explicat que han fet una consulta i el resultat ha sigut la república. L'escola ha decidit tancar els protagonistes d'aquests actes al soterrani i que la resta de companys hagin d'anar a cada classe per disculpar-se davant dels alumnes de tot el centre, (els quals tindran 3 minuts per fer el que vulguin amb els membres del curs de 4t B).Obra Ushuaia(2007) Artigau Queralt, MarcUn bloc de pisos. Juli, vigilant de seguretat del metro que viu a la sisena planta, s’enamora bojament de Vainilla -model que apareix en un anunci de iogurts de maduixa- i la persegueix, entre la vigília i el somni, fins a posseir-la i matar-la. Aïna, veïna de Juli, apareix al no-res just en el moment que obre la nevera per beure’s un got d’aigua, precisament la nit en què està pensant suïcidar-se. Flora, ajudant d’un mag dèspota i masclista que té la sala d’assaig al mateix bloc de pisos, decideix tancar el mag en un dels seus trucs de màgia per, així, acabar amb les humiliacions que pateix. Flora coincideix a l’escala del bloc amb Juli, el pega, l’abraça i no aconsegueix treure-se’l del cap mai més. El mag coincideix amb un actor i Aïna al no-res, una mena de forat negre o de no-lloc entre dues realitats paral·leles. Tot plegat, en un univers on la fina línia que separa l’existència de la no existència sembla haver-se desdibuixat.