Albert Tola

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
Girona, 1980. Dramaturg, poeta, traductor i professor d’escriptura dramàtica. Llicenciat en dramatúrgia a l'Institut del Teatre, format a la Sala Beckett, i a la Universitat de les Arts (UDK) de Berlin. Ha estat traduït a l'anglès, a l'alemany, al francès, al grec, al turc, i a l'àrab, i algunes de les obres han viatjat cap a ciutats com Madrid, Bogotà, Buenos Aires, Monterrey, Santiago de Xile, Quito, Istanbul, Atenes o Tanger.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 11
  • Obra
    Sarab
    (2018) Tola, Albert
    La tarda en què Blanca hauria de fugir per viure un romanç amb el germà del seu marit, rep la visita de la seva mare qui –com també va fer la seva pròpia mare amb ella- fa anys que la va abandonar. La mare li diu que ha vingut a cuidar-la, però també ha vingut a explicar-li part de la seva història: li fa saber que l’amor que va sentir per un trinxeraire que va conèixer durant la Guerra Civil la va convertir en adúltera i la va obligar a fugir. De fet, també va ser un romanç tortuós el que va fer que la seva àvia, carnissera, fugís a l’Argentina i l'abandonés. Les tres dones, doncs, a més de nissaga, també comparteixen història i nom propi, ja que totes es diuen Blanca.
  • Obra
    Vino lunar
    (2017) Tola, Albert
    L’actualitat. Una guerra que té lloc en algun país mediterrani. Nasir és l’últim supervivent del costat oest del turó i, per fer front al seu sentiment de solitud, es confessa a la lluna, així com al cadàver d’un company que es troba al seu costat i que ni tan sols sap com es diu. Nasir és abatut i mor en el moment en què el cadàver del seu company reviu. D’aquesta manera, el cadàver se’ns revela com un jove mort durant la Guerra Civil espanyola i, després de qüestionar l’autoritat moral del dramaturg per parlar de conflictes bèl·lics sense haver-ne viscut cap, ens explica que va ser assassinat i traït pels seus propis familiars molts anys enrere.
  • Obra
    Niño fósil
    (2013) Tola, Albert
    Un adolescent fuig al bosc després de patir abusos per part del marit de la seva germana, amb qui viu, i també dels seus companys d’escola. Fuig per no sentir vergonya i no haver d’explicar tot el que ha patit. Fuig per no sentir dolor i esdevenir fòssil, paisatge. Per assolir la indolència d’un fòssil. Tanmateix, un bon dia rep una visita inesperada i sent la necessitat imperiosa de parlar i posar paraules a allò que, fins al moment, sempre havia callat.
  • Obra
    Mala nit
    Tola, Albert
    L’Amir, venedor de cerveses paquistanès, convida la Sara -que llegeix un llibre asseguda en un banc prop de la Filmoteca- a una cervesa. Ell ha tingut una mala nit, només ha venut tres cerveses, i convida la noia per veure si aconsegueix salvar la jornada tot venent-se a ell mateix. La Sara paga els diners que l’Amir li demana, però rebutja comprar-lo, i d’aquesta manera es produeix l’autèntic encontre. L’encontre imprevist i sincer entre un noi agraït i una noia que necessita urgentment que algú li doni les gràcies. Els seus autèntics noms, però, no són ni Amir ni Sara; quan no mercadegen, els nois es diuen Jahansay i Anna.
  • Obra
    Los niños oscuros de Morelia
    (2014) Tola, Albert
    L’any 1937, després de cinc setmanes a bord del Meixque, un vaixell amb bandera francesa que trasllada 456 nens, fills de republicans espanyols, a un orfenat de Mèxic per salvar-los de les inclemències de la Guerra Civil, Gracián i Pablo, adolescents, comparteixen jocs macabres inspirats en un passat traumàtic per evadir-se d’un present massa dolorós i un futur a la deriva, que no es preveu que els porti a bon port. Aquests jocs els permetran revisar les pròpies vides abans de salpar cap a Mèxic, però també la quotidianitat que es viu al vaixell on ara naveguen. Tanmateix, l’últim joc a què els dos adolescents es lliuraran tindrà unes conseqüències fatídiques i serà, potser, premonitori d’allò que espera a tots els nens i nenes que viatgen cap a Morelia amb ells.
  • Obra
    Salento
    (2005) Tola, Albert
    A les portes del cementiri d'un poble de costa, Beatriz explica a Lucía, una amiga d'infància amb qui acaba de retrobar-se, com ella i la seva família han viscut la mort i l'enterrament del seu pare. Durant el seu relat, Beatriz contraposa la seva actual incapacitat per sentir i la distància que la separa dels seus familiars, amb les últimes vacances que, quan era adolescent i la vida esclatava, van passar plegats a Salento, al sud d'Itàlia. D'aquesta manera, gràcies al retrobament amb Lucía, Beatriz pot alliberar-se dels fantasmes que la persegueixen, i acomiadar-se finalment del seu pare, així com d'Eugenio, el marit que fa poc l'ha deixat.
  • Obra
    El palmeral
    (2019) Tola, Albert
    Durant el període de guerres civils del segle XI que, a Al-Àndalus, va culminar en els regnes de taifes, l’historiador i poeta Abu Hâssan, funcionari de la cort de la taifa de Tulàytula, s’enamora d’un jove soldat, Tahir. Després que els dos homes visquin una intensa història d’amor homosexual, són denunciats per Khalid –cunyat de Tahir i deixeble de Hâssan. La conseqüència d’aquesta denúncia és l’execució pública dels dos amants, seguint els preceptes de la dinastia almoràvit –d’un fort fonamentalisme religiós- que s’està fent forta a la península. Entre el públic que assisteix a l’execució, es troben les respectives dones dels condemnats: Leila –que, molt enamorada de Hassan, plora la seva condemna i la brutalitat del nou règim- i Aisha –que, tot i que ho intenta, no pot perdonar l’homosexualitat de Tahir.
  • Obra
    Hostal Sol de Medianoche
    (2020) Tola, Albert
    Des de fa un temps, en Sandro, un jove d’un poble de la costa, té somnis premonitoris en idiomes que no coneix. Aquests somnis sempre prediuen alguna desgràcia pel país al qual pertany l’idioma amb el qual ha somiat. La família del noi contacta amb un professor –ufòleg i psicoanalista- per tal que esbrini la causa i l’origen d’aquest curiós trastorn. En Sandro i el professor s’instal·len a l’hostal del poble i, mentre el primer dorm, el segon vetlla els seus somnis i, al matí, els interpreta. El curiós poder del jove centra l’atenció mediàtica i el poble s’omple de turistes i de mitjans. Tanmateix, mentre que els convilatans d’en Sandro gaudeixen del privilegi d’haver-se convertit en un focus d’atracció turística, també viuen atemorits per si, algun dia, el noi somia amb el seu idioma. I, aquest dia, acaba arribant.
  • Obra
    El último secreto de James Dean
    (2010) Tola, Albert
    Als anys seixanta, la Claudia viu aïllada del món i a càrrec de la Maria, una infermera que va ocupar-se d'ella després que patís un trauma que ni tan sols recorda, però que va fer-li perdre la veu. Un dia, la Claudia rep la visita d’en Jaime, algú que havia format part del seu passat, i a qui ara confon amb James Dean. Tot revivint el romanç que creu que va mantenir amb l’actor americà, la jove és finalment capaç de reconstruir la nit en què, just després de sortir del cinema de veure "A l’est de l’edèn", un fet que fins ara havia sepultat en l’oblit va canviar-li la vida.
  • Obra
    Las noches malas de Amir Shrinyan
    (2015) Tola, Albert
    Amir Shrinyan, un jove de 32 anys procedent d’Iran, demana asil polític a Europa al·legant que al seu país d’origen és perseguit per la seva homosexualitat. Quan arriba a la seva ciutat de destí, coneix un advocat i un treballador de la duana, amb els quals estableix dues relacions paral·leles, a mig camí entre l’amor i l’interès, el desig i l’extorsió. Ambdós personatges resulten peces claus perquè Amir aconsegueixi el permís d’acollida; però, alhora, ell és exactament el que ambdós necessiten per sadollar les seves mancances sexuals i afectives. D’aquesta manera, Amir enllaça una mala nit rere l’altra, adoptant sempre la identitat que més interessa a aquell que pot ajudar-lo, sense que mai puguem arribar a discernir qui és ell realment.