Xavier Puchades

Carregant...
Foto de perfil
Adreça de correu electrònic
Data de naixement
València, 1973. Dramaturg, director d’escena i guionista. Doctor en Filologia Espanyola, especialitzat en teatre modern i contemporani, exerceix com a investigador i docent a la Universitat de València i en diferents escoles privades d’interpretació. Actualment és professor especialista en direcció en l’Escola Superior d’Art Dramàtic de València. Com a dramaturg, estrena i/o publica peces en solitari com ara Desaparecer (1999), Terrat (2002), Desidia (2003), àcars (2004), El mentider (2012), El escondite (2013), Éxit (abans de les eleccions) (2015), Saqueig (2016), Todos estos fragmentos (2017), Hasta que el infierno se congele (2019) o Indústria (2020). Ha coescrit o col·laborat en peces col·lectives com Escoptofilia (2000), Galgos (2005), El cel dins una estança (2006), Zero Responsables (2010), Valèntia (2012), Una indígena els va guiar a través de les muntanyes (2012), I tornarem a sopar al carrer (2017), Els nostres (2018) o la peça de circ El desig d’estar junts (2020). Ha dirigit textos d’autoria internacional (Sarah Kane, Rafael Spregelburd, Javier Daulte o Guillermo Calderón) i valenciana (Pedro Montalbán-Kroebel, Tadeus Calinca, Mafalda Bellido, Sònia Alejo, Maribel Bayona o Paco Romeu). Igualment, ha treballat com a director i/o dramaturg en produccions de diverses companyies de dansa amb títols com ara Sospechosos (2015), A-normal o la oveja errante (2017), Bandejats (2018), #outFit (2019), Social Animal (2019), SC_Santa Cultura (2019), (R)Minds (2020), La rebelió de les papallones (2020), Vamos a estar a ratos (2020), Soledad (2021) o El público (2022). Ha rebut premis com el Marqués de Bradomín, el Max Aub de les Arts Escèniques de la Generalitat Valenciana, el Ciutat d’Alzira o el de la Critica dels Escriptors Valencians (AELC), entre altres.
Nom

Resultats de la cerca

Mostrant1 - 10 de 19
  • Obra
    Els nostres
    (2018) Tena, Begoña
    Una dona contempla com una bomba li destrossa la casa i mata la seva filla. Decideix tornar a Europa fent un llarg camí on coneixerà una fotògrafa francesa que vol retratar la misèria. Quan arriben a la Costa de Líbia han de pagar a uns traficants sense escrúpols que els han promès a elles i a molts migrants més una barca. De nit, la barca arriba i tots els migrants hi pugen, però la fotògrafa és descoberta i retinguda pels traficants. Paral·lelament, un temporer explotat carrega contenidors en un vaixell que el durà a l'altra punta del món. El viatge comença i és obligat a fer tota mena de feines dins el gran vaixell. El temporer i la resta de mariners hi sobreviuen en condicions infrahumanes i fa mesos que no cobren, però hi han de continuar treballant. La barca on viatja la dona està a punt de naufragar i just en aquell moment es creua amb el vaixell on viatja el temporer, però el capità del vaixell no vol perdre temps i decideix no ajudar-los. La dona i l'adolescent sobreviuen i arriben al camp de refugiats de Grècia. La noia decideix emprendre un viatge perquè vol arribar a França, però a la primera frontera que vol travessar és assassinada per un home que vol impedir que els migrants entrin al seu país. La dona emprèn la llarga ruta dels Balcans i vol arribar a Alemanya, però acaba morint pel tret d'un soldat.
  • Obra
    Tapa't els ulls i abraça't a la nòmina
    (2010) Puchades, Xavier
    A la seu de Canal 9 tres treballadors de la cadena tenen punts de vista molt diferents sobre com s'ha d'informar sobre l'accident del metro de València, ocorregut l'estiu de 2006. Cèsar és servil a les ordres polítiques que imposen silenci, Carles fa anys que vol rebel·lar-se però no acaba de gosar del tot (malgrat que acumula bastantes faltes d'indisciplina) i Lorena, la noia nova que fa pràctiques, té les coses clares i esperit jove i rebel. Ara bé, les necessitats econòmiques i les ganes de crear-se un futur faran que els punts de vista i les decisions al final no acabin de ser les esperades.
  • Obra
    Indústria
    (2020) Puchades, Xavier
    Gómez és un soldat d'origen colombià que treballa en una empresa de seguretat privada que és present a la majoria de conflictes armats del món de les últimes dècades. A través dels diferents conflictes on és contractat com a soldat o com a vigilant, veiem l'horror de la fam que pateixen els refugiats a la guerra de Bòsnia, la tragèdia de les dones violades del Kosovo, el tràfic de diamants a Sierra Leone, l'espoli arqueològic de l'Iraq, etc. A mesura que avancen els anys i canvien els conflictes, la salut mental de Gómez va empitjorant i anem descobrint les barbaritats que com a nen soldat va haver de fer i patir abans de convertir-se en soldat professional.
  • Obra
    Una indígena els va guiar a través de les muntanyes
    (2017) Tena, Begoña
    Una resident del Cabanyal, València, es dedica a fer tours turístics per a valencians dins de casa seva, simulant que els turistes estan en un bus turístic i explicant-los la verdadera història de la ciutat i de la seva família. Per mitjà de l'humor, la guia turística denuncia les operacions d'especulació al barri i a la Ciutat de les Arts i les Ciències, i reivindica la vida autèntica del barri, la de sempre, simbolitzada per la figura del seu avi difunt.
  • Obra
    Desapercibir
    (2000) Puchades, Xavier
    En una exposició fotogràfica amb visitants (que són els espectadors), una dona surt d'entre el públic per parlar d'una de les fotos, on es veuen dos joves immigrants magribins. La dona assenyala la foto davant de tothom i comença a parlar d'un dels dos joves. Al principi sembla que està denunciant una agressió sexual, però a mesura que avança el monòleg ens adonem que en realitat està enfadada amb ell perquè la va deixar i va desaparèixer en comptes de quedar-se amb ella.
  • Obra
    Todos estos fragmentos
    (2017) Puchades, Xavier
    Sota l'aparença d'una única veu femenina, el text engloba un conjunt de diferents veus de dona (d'aquí que l'obra es tituli 'Todos estos fragmentos') que expressen la situació de violència sistemàtica a què són sotmeses les dones en situacions de guerra i de pobresa. Una violència que s'hereta, que passa de pares a fills, de mares a filles, i que implica la violació i la violència sexual com a pràctica quotidiana.
  • Obra
    Tan jove com ets i que major que sembles
    (2015-09) Puchades, Xavier
    Una veu en cerca d'identitat ens exposa poèticament el seu jo a través d'una sèrie d'afirmacions sobre qui és. La veu sovint coincideix amb personatges o situacions de les obres del mateix autor, de manera que entenem que la veu és, en realitat, el conjunt de personatges que l'autor ha escrit.
  • Obra
    Desaparecer
    (1998) Puchades, Xavier
    Una dona es presenta a una comissaria de policia per denunciar que li han robat la bossa. El policia li recomana que busqui bé per la zona on li han robat, la platja. A la platja, la dona es passa la nit cercant la bossa robada, però mentrestant troba diferents personatges amb qui té llargs diàlegs que oscil·len entre l'absurd i l'existencialisme: un immigrant, un noi que va amb un gos perillós, un home que somriu molt i té intencions dubtoses, una altra noia a qui també han robat la bossa i un vell que li ofereix diners a canvi d'alguna cosa que no acaba de precisar. De matinada, finalment, la dona troba la seva bossa a la sorra de la platja.
  • Obra
    Temporal
    (2000) Puchades, Xavier
    Dues noies molt joves que treballen en un hipermercat es troben a les pauses de la feina per fumar i fer-la petar. Una fa més temps que treballa a l'hipermercat i li dona consells a l'altra per aguantar les condicions laborals i els companys. La més nova no sembla gaire interessada en la feina i ho veu com una cosa temporal, però al final traeix a la seva companya, que és acomiadada i no s'ho pren pas malament, mentre que ella s'intueix que s'acabarà quedant a l'hiper durant molt de temps.
  • Obra
    I tornarem a sopar al carrer
    (2017) Tena, Begoña
    Els habitants del barri del Cabanyal de València resisteixen els embats de l'especulació immobiliària que els vol fora per fer apartaments de luxe per a nous rics i turistes. Un "hipster" despistat que busca modernor i un polític-empresari especulador simbolitzen aquests dos perfils de persones que destrueixen el barri. Els veïns del Cabanyal de tota la vida, cadascú amb els seus matisos, estimen el barri i volen defensar-lo perquè continuï sent el lloc genuí que ha estat sempre.